* Donat l’estat d’alarma actual a causa del coronavirus, la FCAC fa públic el contingut d’aquesta circular que habitualment seria d’accés restringit per a les cooperatives sòcies. Descarrega't la circular
La publicació al BOE del RDL 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19, en l’article 40, estableix les següents mesures en relació a les reunions, a tenir en compte pels òrgans de govern de les cooperatives, aplicables mentre estigui vigent la situació d’estat d’alarma, per pal·liar alguns efectes derivats de les restriccions en la lliure mobilitat de les persones:
Reunions i acords de consell rector i comissions delegades
Encara que no estigui previst als estatuts socials, es permeten dues formes de sessions de Consell Rector de les societats cooperatives, així com les comissions delegades, que s’entendran totalment vàlides:
El secretari –o persona que el substitueixi- ha de deixar constància en acta i aquesta haurà de complir, com a mínim, els següents requisits, establerts per l’article 100 del Reial Decret 1784/1996, de 19 de juliol, (Reglament del Registre Mercantil):
Aprobació de comptes anuals i assembles generals ordinàries
L’article 43.5 de la Llei 12/2015, de 9 de juliol, de Cooperatives de Catalunya estableix que l’assemblea general ordinària s’ha de reunir necessàriament una vegada l’any, dins els sis mesos següents al tancament de l’exercici econòmic, i té les funcions d’examinar la gestió feta pel consell rector, aprovar, si escau, els comptes anuals i acordar l’aplicació de resultats.
Cal tenir en compte que l’article 40 no ha tingut en compte les especificitats pròpies de la legislació cooperativa, havent dictat les normes en relació a les societats de capital. Conseqüentment, i sens perjudici de major aclariment al respecte que dicti el Registre de Cooperatives, us fem avinent la nostra interpretació al respecte.
1. ASSEMBLEA GENERAL ORDINÀRIA NO CONVOCADA
Formulació de comptes anuals: tot i que la legislació cooperativa no regula pròpiament el període de formulació de comptes anuals, sinó el termini màxim per a l’aprovació en Assemblea General, el RDL decreta que queda suspès el període per a la formulació dels documents relatius als comptes anuals mentre segueixi vigent l’estat d’alarma, que es renovarà per tres mesos un cop s’aixequi l’estat d’alarma.
Si els comptes ja haguessin estat formulats, el termini per a la seva verificació comptable i auditoria s’entén prorrogat per dos mesos més des de la finalització de l’estat d’alarma.
Aprovació de comptes anuals: l’Assemblea General Ordinària per a l’aprovació de comptes s’ha de convocar obligatòriament dins dels sis mesos següents al límit de la data de formulació dels comptes anuals resultant del text anterior.
Recomanacions fiscals: cal tenir en compte que, hores d’ara, l’obligació de presentar liquidacions d’impostos no s’ha modificat. En conseqüència, tot i que ajornem l’aprovació dels comptes anuals, l’impost de societats s’haurà de presentar en termini, és a dir, dins dels primers 25 dies naturals del mes següent als sis mesos posteriors a la finalització del període impositiu. Si la data de tancament coincideix amb l’any natural, la presentació de l’impost serà abans del 25 de juliol. Si és per exemple a l’agost, serà abans del 25 de març. Per tant, encara que els comptes anuals no estiguin aprovats, serà necessari que els estats financers s’hagin elaborat per poder calcular i emplenar el model 200.
Si en la data de presentació de l’impost de societats els estats financers no són definitius, la nostra recomanació, és presentar igualment el model 200 amb les dades que disposem i si més tard es produeixen canvis, caldrà fer una declaració substitutiva amb la correcció pertinent.
2. ASSEMBLEA GENERAL ORDINÀRIA CONVOCADA
Si l’Assemblea General Ordinària ha estat convocada i no es pot realitzar a causa de les restriccions imposades per la declaració d’estat d’alarma. En aquest cas, el RDL 8/2020 preveu dues possibles solucions,
Tant per suspendre com modificar les convocatòries, el RDL 8/2020 estableix que s’ha de fer, bé per mitjà del web corporatiu, bé per mitjà d’anunci al BOE, amb antelació mínima de 48h. Atès que les convocatòries d’Assemblees Generals de cooperatives no es publiquen al BOE i que la majoria de cooperatives no han habilitat web corporatiu, entenem que les suspensions s’haurien de publicar en un diari d’abast local o comunicar aquesta suspensió pel mateix mitjà que la convocatòria, o bé d’acord amb el sistema que consti en els vostres Estatuts.
Les seccions de crèdit de les cooperatives agràries catalanes podran accedir a la contractació de pagarés de l’Institut Català de Finances...
La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) participa, avui al matí, a la Taula Sectorial Agrària de cereals-herbacis amb el...
Nespresso ha donat a la Federació Espanyola de Bancs d'Aliments (FESBAL) i els seus 54 Bancs d'Aliments associats 176 tones d'arròs de la collita...
Maria Casoliva, representant de la branca de fruita i horta de la Federació Cooperatives Agràries de Catalunya, ha estat reelegida presidenta del...
La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) valora molt positivament que des d’una iniciativa parlamentària es proposi incrementar...
Representants de l’ASC, SCCL -cooperativa de segons grau de la qual són sòcies totes les cooperatives agràries amb secció de crèdit de...
Després de la intervenció en el monogràfic sobre la pagesia del Parlament, dimarts passat, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya...
En el context de mobilitzacions de la pagesia, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) s’ha reunit amb el Departament...
OFICINA BARCELONA
Casa de l'Agricultura
C. Ulldecona, 21-33, 3a pl.
08038 Barcelona
Tel: 932 260 369 | fcac@fcac.coop
Hivern: dilluns a dijous de 8.30 a 17.30 h | divendres de 8.30 a 14 h
Estiu: dilluns a divendres de 8 a 15 h