Carregant web FCAC

Empreses del sector agroalimentari demanen una solució imminent al conflicte dels estibadors del Port de Tarragona

21/06/2023
Sector pinsos
Sector pinsos © Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya

El conflicte laboral que s'està vivint al Port de Tarragona des de principis del 2022, arran de la liberalització de l'estiba portuària ja ha perjudicat un sector agroalimentari molt afectat aquest darrer any per la guerra a Ucraïna, la crisi de preus i la meteorologia adversa. Tot plegat ha provocat molta tensió en un possible desproveïment de pinsos per als animals, principalment de les zones de Catalunya i Aragó.

Des d’ASFAC (Associació Catalana de Fabricants d’Aliments Compostos), CESFAC (Confederación Española de Fabricantes de Alimentos Compuestos para Animales), ACCOE (Asociación de Comercio de Cereales y Oleaginosas de España), La Llotja de Cereales de Barcelona y AECEC (Asociación Española de Comercio Exterior de Cereales y Productos Análogos) reivindiquen la necessitat d’una solució a curt termini al conflicte de l’estiba a Tarragona.

No només ha comportat importants sobre costos als importadors, ja que la demora a les descàrregues dels vaixells que transporten cereals i oleaginoses ha provocat que les empreses haguessin de pagar una quantitat addicional als armadors pels dies extra ancorats a les entrades del Port, sinó que, alguns vaixells han optat per desviar-se a d’altres ports propers on poder descarregar.

Així, des de mitjans del 2022, els integrants de la cadena agroalimentària han dut a terme diferents reunions amb els principals agents implicats amb l'objectiu que la situació dels estibadors no arribi ni afecti el benestar dels animals ni dels consumidors. Especialment, davant les previsions d'aquest 2023 pel que fa a la collita espanyola de cereals que apunten a una reducció del 50%, i per això les necessitats d'importació s'incrementaran.

Implicacions del conflicte al Port de Tarragona

Tot i això, la directora d'ASFAC, M. Carme Soler, lamenta que “el conflicte no estigui resolt i que no hi hagi hagut cap acció contundent”. En concret, l'associació critica la manca de personal i les preferències d'assignació de personal portuari que han deixat els productes agroalimentaris com a darrera prioritat de l'estiba. Aquest conveni intern suposa que altres productes (cotxes, paper, siderúrgic…) passin per davant a l'hora de descarregar.

Actualment, no hi ha cap acord entre les empreses estibadores i els treballadors portuaris que permeti resoldre el conflicte laboral. Alhora, les 130 persones que treballen són insuficients per cobrir les necessitats del Port de Tarragona, un dels més importants del Mediterrani per l'àmbit agroalimentari internacional. És més, si a finals del 2022, els treballadors ja havien assolit totes les hores laborals anuals, aquest any coincidirà l'arribada massiva de vaixells amb el període de vacances d'estiu de gran part del personal.

Afegit a això, també manifestem la nostra preocupació per la situació dels serveis d'inspecció al port de Tarragona, dependents dels Ministeris d'Agricultura, Pesca i Alimentació i de Sanitat on l'horari i els despatxos de vaixells no concorden amb la nova realitat del Port.

D'altra banda, la decisió d'algunes importadores de cereals de canviar el destí dels vaixells per les demores significa una disminució competitiva del Port de Tarragona, així com més costos per als fabricants de pinsos i tota la cadena posterior. A més, alguns importadors s'han vist en l'obligació de traslladar els costos de les demores als preus finals de compra. Per tant, tota la matèria primera que arriba al Port de Tarragona porta afegida el “peatge” del conflicte laboral.

Conjuntament amb les males condicions meteorològiques a Europa, en general, han augmentat les necessitats d’importació de grans per a l’alimentació animal per la manca de producció estatal.

Peticions del sector

Els signants demanen als diferents agents implicats al sector que actuïn per donar resposta al conflicte de l'estiba. Durant aquest temps, “l'Autoritat Portuària ha mantingut una posició neutral, d'àrbitre”, exposa M.Carme Soler. Per això, amb la voluntat de disminuir les conseqüències imminents, instem l'administració general i les autoritats competents per obtenir una solució a curt termini que millori la situació entre els estibadors i els treballadors del Port.

Concretament, caldria arribar a un acord abans del mes d'agost, que és quan arribaran les noves collites; augmentar la plantilla del personal portuari, eliminar el conveni intern que prioritza l'assignació dels estibadors a determinats productes i millorar la capacitat horària dels serveis inspectors del Port de Tarragona. A llarg termini, caldrà incrementar l'eficiència i l'horari dels treballadors, així com facilitar tant la formació com les pràctiques (800 hores) que garanteixin una incorporació ràpida i eficaç de treballadors.

Som conscients dels últims moviments per part d'empreses i treballadors, i les notícies semblen bones, però fins que no s'hagi signat, sapiguem en quines condicions queda tot i passin alguns dies on es pugui veure l'autèntica operativa, no podrem estar tranquils davant d'un conflicte que pot afectar tota la cadena agroalimentària.

Impacte econòmic i previsions 2023/2024

Les entitats signants adverteixen que el conflicte no només perjudica les empreses del sector, també incrementa el preu dels aliments, tenint en compte les previsions de producció agroalimentària a Espanya:

Cooperatives Agroalimentàries preveu una collita de 9 Mt, xifra que suposaria un 48,5% menys del que havia recollit l'any passat. Les d'ACCOE (Associació de Comerç de Cereals i oleaginoses d'Espanya) preveuen un descens del 50,22% respecte a l'any anterior amb 7,3 Mt, mentre que ASAJA planteja un dels escenaris pitjors amb només 5 Mt de producció de cereals i una reducció del 65% respecte de l'any anterior.

Tot i això, les previsions d'aquest 2023 al Port de Tarragona són les següents:

  • Previsió d'importació de 600.000 tones mensuals.
  • Previsió de circulació de 900 camions diaris.
  • Necessitats de descàrrega d'un panamax (60.000-70.000 tones aprox) cada dos dies.
  • Ara mateix els preus de descàrrega i emmagatzematge al Port de Tarragona, gairebé s'han doblat, passant dels 7-8 €/t als 14-15 €/t.
Font: ASFAC, CESFAC, ACCOE, Llotja de Cereals de Barcelona, AECEC
Altres notícies
26.07.2024

La FCAC aposta per la Comunitat de Regants del Penedès

26/07/2024

El Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) ha presentat, A Sant Martí Sarroca, l’estudi que apunta la importància...

24.07.2024

La Cooperativa Agrícola del Prat lamenta l'ampliació de la ZEPA del Delta del Llobregat

24/07/2024

La Cooperativa Agrícola del Prat lamenta la notícia de l’ampliació Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) del Delta del Llobregat i...

23.07.2024

La FCAC aconsegueix que s'apliqui el tipus reduït del 23% als resultats extracooperatius

23/07/2024

A l’inici de la campanya d’impost de societats, el servei econòmic i fiscal de la Federació de Cooperatives Agràries (FCAC) va detectar que...

22.07.2024

La sequera manté en situació de risc la producció a zones de vinya, olivera, fruita seca i cereals

22/07/2024

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) ha participat avui a la reunió convocada pel Departament d’Acció Climàtica,...

16.07.2024

Assemblea General de les seccions de crèdit

16/07/2024

L’ASC, SCCL –cooperativa de segon grau que representa les seccions de crèdit de les cooperatives agràries catalanes- ha convocat, a Linyola,...

15.07.2024

El regadiu del Xerta-Sénia començarà a regar l'any 2025

15/07/2024

En la darrera reunió de seguiment del projecte de regadiu Xerta-Sénia, amb la participació d’alts càrrecs del Departament d’Acció...

03.07.2024

La FCAC, al Congrés dels 125 anys de cooperativisme català organitzat

03/07/2024

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) és una de les entitats que, en el marc de la Confederació de Cooperatives de Catalunya,...

03.07.2024

Reunió amb Mercabarna per analitzar la situació de les cooperatives

03/07/2024

Les cooperatives d'horta de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), amb parada a Mercabarna, han mantingut una reunió amb la...

Som socis de
Amb el suport de
Dinamitzadors de l'Agenda Rural de Catalunya