Carregant web FCAC

OPINIÓ

"Amb una taronja, també estem triant quin país volem"

FEDERICO TARAZONA | Cooperativa Exportadora d'Agris d'Alcanar

31/07/2019

La campanya citrícola es troba a les acaballes, i finalitzarà amb un increment del volum de consum de l’ultima varietat, Valencia-late, i una lleugera milloria dels preus. Malgrat tot, aquesta ha estat, sens dubte, la pitjor campanya dels últims 20 anys.

Ara hem de reflexionar per a veure què ha motivat aquest daltabaix, canviar estratègies i millorar els nostres processos a fi d’evitar, en la mesura del possible, una repetició d’aquesta situació.

El primer factor que ha portat a la caiguda del mercat és la sobreoferta provocada per l’increment de la producció europea –especialment, per l’increment de producció espanyola- junt amb un augment de l’entrada de cítrics procedents de països tercers com Sudàfrica, Turquia i Egipte. A més, ha coincidit una disminució del consum per l’hivern càlid que hem patit i la competència de productes alternatius com pomes i fruites tropicals.

Aquesta situació de mercat ha estat aprofitada per l’oligopoli de la distribució alimentària europea per a imposar preus a pèrdues per als productors. Pocs compradors i molta oferta donen lloc a un mercat imperfecte que, malauradament, no podem revertir perquè els mercats alternatius –com els Estats Units i la Xina- ens imposen uns protocols d’exportació que, a la pràctica, fan que ens resulti impossible comercialitzar-hi.

Arribats en aquest punt, als operadors del sector productor, cooperatives i comerç no ens queda altra opció que reinventar-nos: millorar varietats, explorar canals comercials, crear marques, indicacions geogràfiques i segells de qualitat que ens diferenciïn i aportin valor al nostre producte, apostar pel producte ecològic o de residu zero...

Però tampoc hem de ser tan ingenus per a pensar que nosaltres sols podrem canviar les dinàmiques del mercat.

Europa ens imposa polítiques mediambientals i de seguretat alimentària coherents amb els valors socials, alhora que utilitza l’alimentació com a moneda de canvi en els acords internacionals i permet que la cadena alimentària trituri el sector primari.

Europa demana -i ens imposa- polítiques mediambientals, de seguretat alimentària i benestar social coherents amb la societat que volem crear, però, contradictòriament, també obre el nostre mercat a països tercers per fomentar el seu creixement, negocia acords de comerç internacional on intercanvia indústria per alimentació (actualment tenim el tractat del Mercosur damunt la taula) i permet que la cadena alimentària trituri el sector primari per a mantenir l’IPC i els seus beneficis.

Si realment els polítics europeus defensen la cohesió social, l’equilibri territorial i la lluita contra el canvi climàtic, no haurien d’utilitzar el sector primari com a moneda de canvi.

Volem poder vendre el que produïm per a ocupar i crear valor al territori. Per evitar el despoblament i fer del sector agroindustrial una eina en la lluita contra el canvi climàtic, necessitem polítiques que defensin el nostre mercat, que garanteixin la seguretat alimentària, que impedeixin l’entrada de noves plagues al territori.

Tenim molt de treball per davant... i un factor clau: conscienciar la societat que en comprar una taronja, una clementina, una poma... també s’està triant quin és el país que volem.

El territori es construeix mitjançant moltes petites decisions i, en això, el consumidor hi té molt a dir.

Altres notícies
17.03.2025

Les seccions de crèdit avui

03/2025

A Catalunya, hi ha 55 cooperatives agràries amb secció de crèdit que presten els seus serveis a 72 poblacions i tenen un paper clau per combatre...

17.03.2025

Campanya amb poca producció i davallada de preu a l'oli d'oliva

03/2025

Després de successives caigudes del preu en origen des del mes de novembre, en l’inici d’aquest 2025 hem observat un canvi de tendència en les...

17.03.2025

L'impacte del reglament de benestar animal

03/2025

El Reial decret de benestar animal aprovat al 2023 establia un període de dos anys per a l’adaptació de les granges de porcí i, per tant, hauria...

17.03.2025

La climatologia malmet la collita de cítrics

03/2025

La campanya de cítrics a les Terres de l'Ebre ha estat marcada per una suma d’adversitats climàtiques que han afectat significativament la...

17.03.2025

Mesures de suport per la sequera i la DANA

03/2025

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya ha participat a la Taula Agrària en què s’ha concretat un nou paquet de mesures per fer...

14.03.2025

"Les cooperatives són un actiu clau en el desenvolupament local del país"

03/2025

Llicenciat en Dret per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), va començar la trajectòria laboral al Bages i, de 2004 i a 2007, quan va tenir...

14.03.2025

Formació, factor clau per a l'èxit empresarial

03/2025

Les cooperatives agràries són entitats estratègiques per al desenvolupament econòmic i social del sector primari. La seva competitivitat i...

14.03.2025

Mallart Artesans Xarcuters, la primera xarcuteria que fa la botifarra a l'exclusió

03/2025

Mallart Artesans Xarcuters és un projecte de transformació social impulsat per la Fundació Mas Albornà, dedicada a la inserció sociolaboral de...

Som socis de
Amb el suport de
Dinamitzadors de l'Agenda Rural de Catalunya