Carregant web FCAC

OPINIÓ

“A favor de la qualitat i en contra de la banalització”

ANTONI GALCERAN | Responsable d'oli d'oliva FCAC

15/11/2019

Els inicis de la campanya de l’oli estan marcats, enguany, per la complicada situació de mercat que el sector travessa des de fa alguns mesos.

Segons dades de l’Observatori de preus en origen del Ministeri d’Agricultura, el preu mig de l’oli d’oliva va ser un 18% més baix la campanya 2018/19 que l’anterior i, si anem més enrere, entre els anys 2017 i 2019 la cotització ha caigut un 43%.

Tenint en compte tota la campanya 2018/19, podríem arribar a situar el preu mig de l’oli en 2,5 euros. El cost de producció, però, és de 2,75 euros/kg. Actualment, el preu de l’oli verge extra en origen es troba lleugerament per sobre dels 2 euros/kg. Si observem el preu de venda al consumidor podem trobar ofertes d’oli d’oliva verge extra per 2,6 euros/litre.

La banalització que suposa aquesta utilització de l’oli com a producte reclam, junt amb les estratègies de grans envasadors i de la distribució, arrosseguen els preus a la baixa, comprimeixen els marges de la cadena de valor i ofeguen els productors, que acaben venent per sota dels costos de producció

La banalització que suposa aquesta utilització de l’oli com a producte reclam, junt amb les estratègies de grans envasadors i de la distribució, arrosseguen els preus a la baixa, comprimeixen els marges de la cadena de valor i ofeguen els productors, que acaben venent per sota dels costos de producció.

Cal tenir en compte que més del 60% de l’oli consumit és marca de distribució i que, entre cinc grans empreses, envasen gairebé el 70% de l’oli que es consumeix a Espanya. Enguany, a més, hi hem d’afegir l’increment d’aranzels imposat pel govern d’Estats Units a l’oli d’oliva que dificulta les exportacions.

Donat aquest context de crisi de preus, la Federació de Cooperatives vam assistir a la manifestació en defensa  del sector de l’oli d’oliva que va tenir lloc a Madrid el passat mes d’octubre.

Les principal reivindicació que es van fer arribar al Ministeri es va centrar a l’entorn de l’exigència d’uns preus justos per al sector de l’oli d’oliva.

En aquest sentit, reclamem una revisió completa del sistema d'emmagatzematge privat, que s’acaba d’activar recentment, i l’establiment de normes d'autoregulació del mercat que siguin obligatòries per al conjunt del sector. També demanem mesures de suport al cultiu d’oliveres amb dificultats donat el seu paper socioeconòmic, ambiental i paisatgístic, fonamental per al manteniment dels nostres pobles.

D’altra banda, creiem que cal perseguir les actuacions que provoquen una banalització de l'oli d'oliva i la seva utilització com a producte reclam, legislant de manera clara i contundent per acabar amb la venda a pèrdues i per millorar la transparència en la formació de preus de l'oli.

Les cooperatives volem posar l’accent, especialment, en una mesura que podria resoldre la problemàtica estructural del sector com és l’autoregulació voluntària mitjançant l’article 209 de l’OCM, facilitant així un millor equilibri entre l’oferta i la demanda.

I per descomptat, seguirem apostant per la diferenciació, per la qualitat, les denominacions d’origen i les estratègies de comercialització que ens ajudin a posicionar els nostres olis al mercat per tal d’obtenir més valor afegit. Perquè el nostre objectiu és aconseguir uns preus justos que millorin la renda dels agricultors i garanteixin un futur per al sector oleícola a Catalunya.

Altres notícies
13.11.2024

IMPULS.COOP

11/2024

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya i el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació han treballat coordinadament,...

13.11.2024

"La burocràcia és un escull per als professionals del sector"

11/2024

Òscar Ordeig, conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, és reconegut en l’àmbit polític català...

13.11.2024

Reunió bilateral amb el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

11/2024

La preocupació front la sequera i altres inclemències meteorològiques així com la transformació cap a una major competitivitat, són aspectes...

13.11.2024

La fruita seca, en perill

11/2024

La situació de sequera que s’arrossega a Catalunya i els efectes del canvi climàtic estan tenint un impacte greu en el sector de la fruita seca...

12.11.2024

La collita d'oli torna a caure un 50% a Catalunya

11/2024

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya preveu que, aquesta campanya, es produiria una davallada del 50% respecte a la producció...

12.11.2024

La campanya d’arròs recupera la normalitat

11/2024

Un total de 133.080 tones d’arròs es collirien aquesta campanya, segons dades de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya. Aquestes...

12.11.2024

La sequera segueix sent la protagonista de la verema

11/2024

La verema actual ha patit una tardor i hivern secs. Malgrat les pluges de la primavera i de l’estiu fins al mes d’agost, la verema continua...

12.11.2024

Formant una nova generació de pagesos amb TANGO Circular

11/2024

La innovació ja forma part de l’estratègia empresarial a nombroses cooperatives. La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC)...

Som socis de
Amb el suport de
Dinamitzadors de l'Agenda Rural de Catalunya