El problema de les pèrdues i el malbaratament alimentari
- El problema de les pèrdues i el malbaratament alimentari.
- Introducció.
- Causes de les pèrdues i el malbaratament alimentari.
- Conseqüències de les pèrdues i el malbaratament alimentari.
- Impacte mediambiental.
- Impacte econòmic.
- Impacte social.
- Magnitud del problema.
- A nivell mundial.
- A la Unió Europea.
- A Espanya.
- Actuacions de les entitats públiques internacionals, europees i nacionals.
- Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO).
- UE
- Espanya
- Resum.
Projecte de Llei de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari I
- Projecte de llei de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari I.
- Introducció.
- Disposicions generals.
- Quin és l’objectiu i la finalitat d’aquesta norma?
- A qui s’aplica aquesta norma?
- Què són les pèrdues i el malbaratament alimentari?
- Quin són els principis rectors d’aquesta disposició?
- Quina és la jerarquia de prioritats que han d’aplicar els agents de la cadena alimentària?
- Resum.
Projecte de Llei de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari II
- Projecte de Llei de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari II.
- Introducció.
- Mesures per a prevenir i reduir les pèrdues i el malbaratament alimentari.
- Quines són les obligacions dels agents de la cadena alimentària?
- Tots els agents de la cadena alimentària.
- Empreses d’hostaleria i restauració.
- Empreses i entitats d’iniciativa social i altres organitzacions sense ànim de lucre que es dediquen a la distribució d’aliments per a la seva donació.
- Administracions públiques.
- Quines bones pràctiques poden adoptar els agents de la cadena alimentària?
- Empreses de venda d’aliments al consumidor final.
- Sector de l’hostaleria i altres proveïdors de serveis alimentaris.
- Quines mesures i instruments poden aplicar les Administracions públiques per al foment i el control de la reducció de les PDA?
- Racionalització de les dates de consum preferent.
- Foment de l’autoregulació.
- Planificació de la política de prevenció i reducció de les PDA.
- Quines sancions poden interposar-se després de la publicació d’aquesta llei?
- Tipus d’infraccions.
- Sancions.
- Resum.
Pla per a la prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari
- Pla per a la prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari.
- Introducció.
- Beneficis de la implantació d’un pla de prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari.
- Legals.
- Econòmics.
- Socials.
- Ambientals.
- Etapes de l’elaboració i implementació d’un pla per a la prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari.
- Etapa 1. Definició dels objectius estratègics.
- Etapa 2. Designació del personal/equip de treball responsable
- Etapa 3. Descripció dels fluxos del procés productiu.
- Descripció dels productes i línies de producció.
- Descripció dels diferents productes retirats de la cadena.
- Etapa 4. Quantificació de les PDA.
- Definició de l’abast de la quantificació.
- Elecció de la metodologia de quantificació.
- Quantificació.
- Etapa 5. Anàlisi de les causes i establiment d’accions de prevenció i reducció de PDA.
- Anàlisi de les causes.
- Definició d’objectius, metes i accions per a prevenir i reduir PDA.
- Definició d’un programa d’accions de prevenció i reducció de les PDA.
- Etapa 6. Identificació de punts crítics i definició de mesures correctores.
- Causes per les que es generen punts crítics.
- Vigilància i control de punts crítics.
- Adopció de mesures correctores.
- Etapa 7. Sistema de documentació i registro.
- Etapa 8. Verificació.
- Etapa 9. Revisió i actualització del Pla.
- Altres activitats en la implementació de plans per a la prevenció i reducció de PDA.
- Formació i sensibilització del personal.
- Comunicació i difusió de resultats.
- Resum.
- Professionals del sector agroalimentari que estiguin interessats en conèixer els requisits exigits de la nova normativa sobre prevenció de pèrdues i malbaratament alimentari, en especial a:
- Responsables de qualitat.
- Tècnics de qualitat.
- Responsables de producció.
- Gerents i directius.
- Operadors del sector primari, com poden ser les cooperatives agràries.
- Empreses d’elaboració, fabricació o distribució d’aliments.
- Empreses del sector de l’hostaleria o de la restauració i altres proveïdors de serveis alimentaris.
- Conèixer el problema del malbaratament alimentari, les mesures adoptades pels organismes públics per a prevenir la seva producció i el contingut bàsic d’un pla per a la prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentari.
- És necessari disposar d’un PC capaç de navegar per Internet. Es recomana el Google Chrome perquè és el navegador que dóna menys problemes.