Què és l’estrès. Aspectes personals i psicosocials
- Definicions i paradigmes sobre l’estrès. Estrès positiu i negatiu.
- Indicadors personals d’estrès.
- Provocadors d’estrès: personals, laborals, socials i polítics.
- Relacions interpersonals, comunicació i estrès.
L’estrès com a problema laboral i psicosocial
- L’estrès com a problema: alteracions personals i laborals.
- Fonts d’estrès personals: actituds personals, estil de vida i estrès.
- Els estils de comunicació interpersonals i origen de l’estrès.
- Les emocions i l’estrès: competències de la Intel·ligència emocional i generació d’estrès.
Estratègies de gestió de l’estrès
- Principi de gestió de l’estrès.
- Com anticipar-se positivament a les situacions estressants.
- Gestió de l’estrès des de la perspectiva de la prevenció de riscos laborals.
- Creadors d’estrès personals. Els diàlegs interns com a factor clau.
Tècniques i recursos per a la gestió de l’estrès
- Procés bàsic: anticipar, vigilar i descarregar.
- Anticipar situacions estressants: diàlegs interns i fantasies negatives.
- Vigilar situacions estressants.
- Reducció de la tensió al llarg del dia.
- Creació de tolerància davant l’estrès.
- Desenvolupament d’un pla d’acció.
Bases de l’organització de la feina: situació i context
- Organitzar-se en funció de les característiques del lloc de feina.
- Adoptar comportaments adequats.
Mètodes i eines per a organitzar la feina
- El problema del temps: símptomes i causes.
- Principis d’organització personal.
- Planificar el temps de feina.
- Els lladres del temps.
- Com administrar el temps.
- Establir prioritats.
- Classificació de tasques importants, urgents, actives, rutinàries.
- Tractament d’imprevistos i urgències.
- Utilitzar la delegació com a eina d’organització del temps.
- Empreses, organitzacions i persones que pensen que en la societat actual el ritme de vida, ens fa conviure amb situacions estressants que arriben a perjudicar greument la nostra salut i que minven la nostra qualitat de vida.
- En qualsevol àmbit professional on les persones estiguin sotmeses a una elevada pressió i responsabilitat.
- Conèixer els agents psicosocials que actuen en l’àmbit laboral, així com els seus nivells d’incidència sobre la salut.
- Prevenir i controlar situacions estressants mitjançant eines d’intervenció que permetin contribuir al benestar del treballador.
- Conèixer els principals agents provocadors d’estrès en diferents àmbits, tant personals com professionals.
- Entendre la importància de les relacions interpersonals en la generació d’estrès.
- Reconèixer quan es pot modificar la situació estressant i quan la seva resposta.
- Reconèixer alguns dels efectes de l’estrès en l’entorn professional.
- Obtenir eines de resolució de conflictes i negociació.
És necessari disposar d’un PC capaç de navegar per Internet. Es recomana el Google Chrome perquè és el navegador que dóna menys problemes